!!! Doprava ZDARMA již od 1500 Kč !!!

Jak si stanovit a dodržet svá novoroční předsevzetí?

Novoroční předsevzetí tu byly, jsou a budou s námi pokaždé na konci roku. Stejně tak jako jsou v lednu na sociálních sítí záplavy motivačních hesel a fotek z (nyní domácích) posiloven.

Předsevzetí si stanovuje velká většina lidí, jenže více než 80 % z nich svých cílů nedosáhne. Jak se stát jedním z mála šťastlivců, kteří to zvládnou? Dali jsme dohromady několik zásadních rad, které mnohonásobně zvýší vaše šance na úspěšné dosažení cíle.

howietheresadanzik_fitnessgoalimage

Určete si 1-3 prioritní cíle

Pokud je Váš seznam novoročních předsevzetích dlouhý jako výčet vládních opatření, není to ta správná cesta!

Každý má svůj studentský, pracovní, rodinný život, který nám zabírá nemalé množství času a energie. Ten zbytek, co nám zůstává, pak můžeme použít ke splnění svých předsevzetí. Proto je důležité určit si opravdu jen ty, na kterých nám záleží nejvíce, které nám udělají nevětší radost.

Pokud 100 % zbylé energie věnujeme na splnění 1 cíle, bude tato cesta efektivnější, než pokud ze 100 % naší zbylé energie věnujeme 10 % na každé z 10 našich předsevzetí. 

new-year-resolution-5859760_1920

Reálné, konkrétní, dílčí, měřitelné

Zní to jako poučka pro marketing a management, ale dodržení těchto zásad je velmi důležité i při stanovování a následném dodržení novoročních předsevzetí. Je dokázané, že pokud je cíl konkrétní (například místo „chci zhubnout“ je náš cíl „chci zhubnout 10 kg“) je úspěšnost mnohem vyšší. Stejně tak platí, pokud si cíl rozdělíme do několika menších dílčích cílů. Jejich postupné dosahování nás motivuje za celkovým úspěšným dokončením našeho novoročního předsevzetí.

Všechno jede podle plánu!

Důležité je nejen správné určení a pojmenování cílů, ale také plán postupu. Bez plánu se totiž na své cestě můžeme snadno zatoulat do míst, která jsou slepou odbočkou a zbytečně ztratit čas ubíráním se směrem, který k našemu cíli nevede. Není nutné mít plán sepsaný do jednotlivých opakování a vteřin strávených na běžeckém páse. Ale je vhodné mít hrubě zaznamenaný postup, který by vás k vašemu cíli měl dovést. Jak takový plán vytvořit?

  • Vezměte si tužku a papír nebo otevřete textový dokument, kam vše zaznamenáte
  • Vytyčte si dílčí cíle, takové checkpointy na vaší cestě k hlavnímu (konkrétnímu, reálnému a měřitelnému) cíli
  • Uvědomte si a zapište, co musíte udělat proto, abyste jednotlivé dílčí cíle postupně splnili (ať už je to nalézt si trenéra, pořídit si vybavení nebo cvičit Xkrát týdně)
  • Akce vedoucí k plnění prvních dílčích cílů si ideálně rozplánujte časově a zahrňte do vašeho týdne (ideálně do kalendáře tak, aby měly tyto aktivity svůj vyhrazený čas)
  • Svůj plán v průběhu času samozřejmě upravujte podle toho, jak se postup vyvíjí

set-goal-make-plan-work-sti-66642022

Svůj cíl vydělte 2

Toto pravidlo úzce souvisí s předchozím a je mířeno zejména na příliš vysoké cíle a začínající, přemotivované cvičence. Konec roku je totiž magické období, kdy vnímáme, že nastávající rok nebude jen 365 dní ale i 365 příležitostí, a jak bude skvělé chodit 6x týdně běhat/ cvičit a za měsíc zhubnout 15 kg. Cíle by ale měly být přibližně na hranici komfortní zóny. Pokud budou příliš za ní nebo před ní, velmi pravděpodobně ztratíte motivaci. Navíc, když tzv. přepálíte začátek, můžete svému tělu více ublížit než pomoci prudkým nárůstem náročné fyzické aktivity. Určete si tedy, že budete cvičit 3x týdně a buďte úspěšní při plnění tohoto dílčího cíle. A pokud vás pak motivace požene do posilovny víckrát než 3x, bude to bonus nad rámec vašeho cíle, ze kterého jistě budete nadšení.  

TIP: Pokud ještě nemáš vybavení na cvičení doma a chceš ušetřit, mrkni na naše sety Cvičení doma, které nabízí hodně cvičení za málo peněz!

Mějte cíle na očích

Pokud si nebudete předsevzetí pravidelně připomínat, jako by nebyly.

Vezměte běžecké boty a dejte je na viditelné místo v předsíni Napište si své cíle a nalepte je třeba na lednici, na váhu, pověste nad postel, hoďte si je na tapetu telefonu, …. Čím více si je budeme připomínat, tím více bude náš mozek nucen nad danou věcí přemýšlet a tím spíš nás vypustí z toho, čemu říkáme komfortní zóna. Věci kolem nás a v nás se začnou dít tak, abychom našich cílů dosáhli.

pexels-cottonbro-3831847

Chybami se člověk učí

Dost často se může stát, že loňské předsevzetí nevyšlo úplně podle našich plánů, a tak to letos zkoušíme znovu. V takových to případech je nutné se zamyslet proč k tomu loni došlo (tedy spíše nedošlo). Kdy a proč jsme to vzdali, jaký postup jsme zvolili, co nám vyhovovalo a co ne, jaké překážky se nám postavily do cesty. Tím, že se zamyslíme nad svými chybami a změníme náš přístup, získáme mnohem větší šanci dosáhnout reálných výsledků tento rok.

Bez práce nejsou koláče

Odměny jsou skvělými motivátory a každý si je za tvrdou práci zaslouží!

Je důležité si je nastavit tak, aby to byly opravdu odměny pro nás a nebyly kontraproduktivní k našim cílům (večeře ve fast foodu při snaze zhubnou není zrovna vhodnou odměnou). Může se jednat o drahé džíny, které konečně už oblékneme, nebo výlet, věc, … prostě cokoliv, co nám udělá radost.

Závěr

Radou na závěr je, abyste byli důslední! Nebude to snadné a bude to vyžadovat nejspíš velkou dávku vůle i trpělivosti, ale pokud své cíle optimálně vytyčíte, budete mít pečlivě zaznamenaný plán a stále si budete připomínat, proč to děláte, máte mnohem vyšší šanci na úspěch!