5 tipů pro zocelení tvé imunity

Největší ochranou před jakoukoliv nemocí je pro nás náš imunitní systém. Chrání nás před toxiny a patogeny přicházející z vnějšího prostředí i před metabolity a poškozenými buňkami, které vzniknout v našem těle.

Aby byl tento systém maximálně účinný, je třeba o něj také pečovat. Jeho efektivita je závislá na chodu celého organismu. Když vše funguje hladce, funguje i imunitní systém. Když ne, dochází k jeho oslabení, a tedy zvýšení hrozby, že bude naše tělo napadeno.

Pojďme se podívat na 5 tipů k tomu, jak svou imunitu podpořit.

TIP 1 – Spi! aneb cirkadiánní rytmus

Spánek je extrémně důležitá součást regenerace organismu. Bez kvalitního a dostatečného spánku nemůže tělo správně fungovat. Za žádných okolností jej nepodceňuj! Se spánkem úzce souvisí nastavení celého cirkadiánního rytmu, tedy denního cyklu. Důležité je:

  • Chodit spát včas a pravidelně
  • spát ve tmě a v dobře větrané místnosti (zvyšuje podíl hlubokého spánku)
  • Snížit vystavování se displejům a modrému světlu zejména po západu slunce, neboť snižuje produkci melatoninu, hormonu ovládajícího spánkový cyklus
  • ráno a během dne naopak být na slunečním světle.

IMG_20200318_195017 (1)

TIP: Ke snížení vyzařování modrého světla z vašich displejů využívejte noční režim, případně aplikace F.lux či Iris (TOP)

 TIP 2 – Otužuj se

Vystavení se chladu zvyšuje aktivitu kardiovaskulárního systému a „nakopne“ krátkodobě imunitu. Pravidelné otužování pak vede k dlouhodobému zvýšení odolnosti organismu.

  • Každé ráno doporučujeme studenou sprchu (nepříjemné, ale zvykneš si a možná se ti to i začne líbit!) – nejlepší začátek
  • Procházka po trávě pokryté ranní rosou
  • Koupele v ledové vodě (ideálně v přírodě) – Začínej pomalu!
  • Trávení času venku, v přírodě

Wim-Hof-Method-The-Iceman-in-the-snow-Destintion-Deluxe

Na fotce je Wim "The Iceman" Hof. Člověk, který je živoucím důkazem přínosů otužování.

Zdroj obrázku: wimhofmethod.com/

TIP 3 – Podpoř zdraví střeva

Střevo a jeho okolí lze nazvat centrem naší imunity. Svou plochou vytváří totiž největší díl slizničního imunitního systému v těle. Kromě toho, že se zde vyskytuje obrovské množství imunitních buněk, je střevo navíc domovem našeho mikrobiomu – „hodných“ mikroorganismů, které se velmi významně podílí na boji proti patogenům. Že zdraví leží ve střevech tedy není ani při nejmenším nadsázkou a měly bychom o ně pečovat. Jak?

  • Konzumací fermentovaných potravin: Kysané zelí, kimči (korejská kvašená zelenina), kombucha (fermentovaný nápoj připravený z čaje), kefír (ideálně domácí!), vývar a další
  • Vyhýbáním se alkoholu, který ničí nejen mikrobiom, ale narušuje i spánek a další procesy v těle
  • omezením fast foodu, smažených jídel, konzumace cukru a jiných příliš člověk zpracovaných/umělých potravin

koláž střevo

Zdroj obrázku vpravo: hempurecbd.com

TIP 4 – Vyvaruj se stresu

Stres oslabuje celé tělo. Tedy, krátkodobý, „dobrý“ stres nás mobilizuje a vybičuje k nejlepším výkonům, ten je na místě. Ovšem stres dlouhodobý zavádí do těla hormonální nerovnováhu, unavuje a řídí tělo spíše do záhuby. Období, které nastalo, je na psychiku náročné a zde je pár tipů, jak se stresu vyvarovat:

  • Zůstaň v klidu, věnuj se příjemným činnostem, které ti dělají radost (a jdou dělat doma, samozřejmě)
  • Choď do přírody, vystavuj se slunečnímu záření a čerstvému vzduchu
  • Věnuj se rodině
  • Čti, studuj, věnuj se sobě samému
  • Hýbej se, sportuj (vyzkoušej třeba náš domácí trénink i bez pomůcek)

 woman-591576_1920

TIP 5 - Zvol vhodné doplňky stravy

Pátým tipem je několik doplňků stravy, které, pakliže dodržuješ základní principy zdravého životního stylu, mohou podpořit celkové zdraví organismu a pomoci v prevenci proti viru. Veškeré doplňky seženeš u nás na eshopu.

Vitamin D3

  • Přispívá udržení hormonální rovnováhy
  • Podporuje významně imunitní systém
  • Zlepšuje náladu
  • Podílí se na zajištění kvalitního spánku a regenerace

3797

Omega-3 mastné kyseliny

  • Podporují životnost a funkce buněk v těle
  • Zvyšují kvalitu spánku a podílí se významně na náladě během dne
  • Podporují nervový i kardiovaskulární systém

3752_1

Hořčík

  • Dobře vstřebatelná forma (glycinát)
  • Zvýšení kvality spánku
  • Podpora činnosti nervové soustavy
  • Boj proti úzkostem, chronické únavě a vyčerpání

78727CD6-4BE4-4B93-B334-9A52E327D3E1

Multivitamin

  • 18 složek
  • Včetně D3 a K2, které často v multivitaminech chybí
  • Hořčík citrát
  • Podpora imunity a celkové vitality organismu, několik výše zmíněných složek v jednom.

 IMG_6115

 

Dodržuj tyto 4 tipy, přidej kvalitní doplňky stravy a tvá imunita bude jako z oceli! Péče by vždy měla být na prvním místě - to je nejdůležitější věc, kterou můžeme každý udělat a snižovat tím riziko nákazy a její následky. I se silnou imunitou však dodržuj sociální odstup, nos roušku! Zodpovědnost na prvním místě. 

Tým FUBO

Zdroje a další čtení:


  • Petr Ludwig - Roušky a kritické myšlení (video): 

 

Autor článku: Jan Čížek